מבוא
לאורך השנים קיימנו ועוד מקיימים ימי עיון מגוונים בבית חגלה על פני יריחו, לרוב בנושאים מדינים או תורניים הנוגעים לארץ ישראל בכלל וליריחו בפרט.
אנחנו מזמינים אותכם לצפות או להקשיב למגוון ההרצאות...
לאורך השנים קיימנו ועוד מקיימים ימי עיון מגוונים בבית חגלה על פני יריחו, לרוב בנושאים מדינים או תורניים הנוגעים לארץ ישראל בכלל וליריחו בפרט.
אנחנו מזמינים אותכם לצפות או להקשיב למגוון ההרצאות...
ביום חציית הירדן, כמו בשנה הקודמת, במקביל לסיורים בעזור, קיימנו יום עיון מרתק בחוות בית חגלה.
יום העיון הוקדש לזכרו של חברנו היקר זאב ארליך ז’אבו הי”ד.
הסרטה: ארנה קובוס.
בראש חודש ניסן, לקראת יום חציית הירדן, אחרי התפילה, קבוצות יצאו לסיורים שונים בסביבה, ואנחנו המשכנו ליום עיון מרתק בחוות בית חגלה.
מדרשת נביעה בבית חגלה מציעה יום עיון באווירה של ארץ ישראל , כל חודש, בשעות הערב. היום הרב ד"ר חגי בן-ארצי נתן שיעור מיוחד לרגל הימים הנוראים בנושא יום הכיפורים.
מדרשת נביעה בבית חגלה מציעה יום עיון באווירה של ארץ ישראל , כל חודש, בשעות הערב. היום הרב הרב אברהם בלס מוסר שיעור בתלמוד הירושלמי לרגל חג החנוכה.
מדרשת נביעה בבית חגלה מציעה יום עיון באווירה של ארץ ישראל , כל חודש, בשעות הערב. היום, לרגל שבעים שנה למדינת ישראל, הרב ד"ר חגי בן-ארצי כותב מכתב דימיוני לרב אברהם יצחק כהן קוק זצ"ל, בו הוא מעמיד את הציפיות מול המציות.
מדרשת נביעה בבית חגלה מציעה יום עיון באווירה של ארץ ישראל , כל חודש, בשעות הערב. היום הרב הרב אברהם בלס המשיך בליקוטים מתוך התלמוד הירושלמי תוך השוואה לתלמוד הבבלי. נושא השיעור: פסח.
מדרשת נביעה בבית חגלה מציעה יום עיון באווירה של ארץ ישראל , כל חודש, בשעות הערב. היום, הרב ד"ר חגי בן-ארצי התחיל ללמד סדרת שיעורים על ספר "אורות" של הרב אברהם יצחק הכהן קוק זצ"ל.
מדרשת נביעה בבית חגלה מציעה יום עיון באווירה של ארץ ישראל , כל חודש, בשעות הערב. היום, הרב יעקב שפירא דיבר על סיפוריו של רבי נחמן מברסלב.
מאת:
בציבור מגוון של כמה עשרות, ארנה קובוס סיפרה על פיתוחה של חוות בית חגלה ועל שיתוף הפעולה של הרב ד"ר חגי בן ארצי והרב דורון רוזיליו.
פר' הלל וייס דיבר על המאמצים להקים מוסדות של תקופת המקדש ולתת למצוות ממדים אמתיים ולא סמליים כמו בגולה.
הרב אברהם בלס דיבר על חמודת ארץ ישראל על בסיס התלמוד הירושלמי בו הוא עוסק.
הרב יעקב שפירא ממדרשת רעות דיבר על נחיצות בניית בית המקדש, דבר שישתיק את כל הערבים לסוגיהם. ברגע שישראל תלך על העיקר, כל המחבלים ישתתקו.
הרב דורון רוזליו נקרא להציג את עבודתו, התנגד לבניין המקדש תוך צפיית קיום הדברים על פי דקדוק הרמב"ם. עבודתו מתרכזת ביצירת קהילה לומדת תורה מדי שבוע לציבור הסביבה שאין להם זיקה אחרת לתורה. בסוף הערב התקיים השיעור השבועי שלו עם הקבוצה.
שמע או הורד ב-MP3:
שמע את השיעור או הורד אותו כקובץ MP-3:
לאור יום בת מצווה של בית חגלה על פני יריחו...
ביום שני, ראש חודש אב בין 19:00 ל-22:00 בערב השתתפו עו"ד אליקים העצני, הרב יצחק חי זאגא ופר' אריה אלדד בדיון חם. הצבור מנה כ-30 איש שאכפת להם ורוצים לתמוך.
תושבת ומקימה את בית חגלה פתחה בדברים על חשיבות הנקודה באמצע שממה גשמית ורוחנית כאחת, בתוך ציבור עוין ישראלי וגוי כאחת.
עו"ד אליקים העצני פתח עם המציאות המשפטית המחטיאה של ישראל שצריכה לעבור מהגדרתה ככובש לרבון על שטח ארץ ישראל מצד אחת ולתת זכויות אוטונומיה לערבים מצד שני. הוא הצביע שישנו למעשה דו-קיום של הערבים והיהודים בירושלים.
הרב יצחק חי זאגא אחריו טען שהדו-קיום מחטיא את הקיום הלאומי בארץ. הוא עמד על משמעותה של יריחו ביהדות שהכל מתחיל ממנה כעיר קודש.
פר' אריה אלדד התחיל בהכרזה שהוא שונא את הערבים כי הם אויביו. הוא עמד בעיקר על אופיו של ראש הממשלה נתניהו אשר מתכון לדבוריו, והוא נמנה היום עם השמאל ממש, ומתכוון למדינה דו-לאומית. לדבריו אסור לנו לתת לתקציב לעבור. בזה להפיל את הממשלה כדי למנוע את האסון. הוא טען שהמחזיק בהר הבית הוא בעל הבית.
ארנה קובוס טענה ששנים הם שערי הארץ. ומי שממחזיק בהם מחזיק בארץ. עזה ויריחו תחלה הם השערים לכבוש או גאולת הארץ. לכן אנו מדברים על ספוח הבקעה כיוון שהכל מתחיל מיריחו.
שמע או הורד ב-MP3:
ב"ה
התקיים כנס בבית חגלה על פני יריחו לרגל 11 שנה לעלית החווה לקרקע.
נושא הכנס: בקעת יריחו.
היו שיחות מרתקות:
1. הרב גדי בן זמרה: בקעת ירדן יריחו בריח ארץ הקודש:
2. בועז העצני: עזה ויריחו תחילה לגאולה – ההכנה המנטלית
3. הרב ישראל אריאל, ראש ממכון המקדש: יסוד המקדש ביריחו
בס"ד
יום הולדת" האחת עשרה לחוות בית חוגלה, על פני יריחו, צוין בראש חודש מנחם אב בהתכנסות חגיגית, ובמרכזה שלוש הרצאות מרתקות בנושאים הקשורים במישרין לחשיבותה של יריחו, חשיבות ראשונית ויסודית בהווייתו של עם ישראל בארצו:
ראשון המרצים היה הרב גדי בן זמרה, ממעלה לבונה, ודבריו נסבו על ההשוואה המאלפת בין המרגלים ששלח משה לבין אלו ששלח יהושע.
המרגלים ששלח משה היו אנשים מורמים מעם, נשיאי השבטים, והם יצאו לשליחותם בידיעת כל העם ועל דעת כל העם, שנאמר: "ותקרבון אליי כולכם ותאמרו נשלחה אנשים לפנינו ויחפרו את הארץ וישיבו אותנו דבר את הדרך אשר נעלה בה ואת הערים אשר נבוא אליהן" (דברים א כב)
בני ישראל מבקשים אפוא לדעת מהן נקודות התורפה של עמי הארץ, כדי להתכונן לכיבוש, אולם הדרך שבה משה נענה להם מעוררת כמה תמיהות: א. מדוע הוא שולח את נשיאי העם? ב. מדוע הוא מוסיף על בקשתו של העם בקשות משלו?
הנה הוא מבקש מהם לברר "ומה הארץ השמנה היא אם רזה היש בה עץ אם אין…" (במדבר יג כ) ולכאורה אנו שואלים: מה חשיבותו של המידע הזה לעניין הכיבוש? ויתרה מזאת: באותו פסוק אנו שומעים על הנחיה נוספת שצירף משה אל בקשת המידע הזה: "והתחזקתם ולקחתם מפרי הארץ…", ושוב אנו תמהים: לשם מה?
אין זאת אלא שמשה מבקש לעורר בעם חשק גדול להיכנס אל הארץ, וכדי להשיג מטרה זו הוא מגייס אנשים רבי השפעה, את נשיאי השבטים, ומבקש מהם להוסיף על המידע האסטרטגי כל מה שבכוחו לעורר בעם אהבה אל הארץ רצון עז לבוא אליה ולכובשה….
דא עקא שכל המטרות הללו לא הושגו. יתר על כן: המרגלים אכן "עשו עבודה יסודית", שהו בארץ ארבעים יום, תרו אותה לאורכה ולרחבה, ואף הציגו את פריה המהולל, אך מיד ביטלו את ערכו ואמרו: "אפס כי…." ואז פנו אל עיקר דבריהם, הוציאו את דיבת הארץ רעה, ועוררו מורך בלב העם, עד כדי מאיסה בארץ חמדה.
לעומתם המרגלים ששלח יהושע, לא בשליחות העם, היו מעטים, שנים בלבד, אלמונים, והם נשלחים בחיסיון מוחלט: "חרש". ועוד: הם כלל לא הספיקו לחפור את הארץ, אולם כשהם שבים אל יהושע הם מוסרים בתכלית הקיצור את מסקנתם, והיא חדה: "…כי נתן ה' בידנו את כל הארץ, וגם נמוגו כל יושבי הארץ מפנינו" (יהושע ב כד)
מעניין להבחין בכך ששתי שליחויות הריגול בעצם לא מולאו כפי שניתנו, אלא שהרוח שמילאה את לבותיהם של המרגלים בכל אחת מהשליחויות הללו היא שקבעה את מידת הצלחתה של השליחות.
לו התנהגו מרגלי יהושע כקודמיהם היו להם כל הסיבות להיבהל ממה שראו עיניהם ולהבהיל את יהושע, או את העם, שהרי על בסיס כל תלאותיהם הם יכלו להגיע למסקנה מַרְפַּת ידיים: המודיעין של יריחו הוא מצוין. הנה, מיד גילו את חדירתם. העיר בצורה, דרוכה ומוכנה. אם כן לכאורה אין לנו כל סיכוי להצליח!
אלא שעל פי דבריהם אפשר להיוכח שהם באים אל השליחות שהוטלה עליהם עם "מוטיבציה – אש" לכבוש את הארץ, וכך יוצא שה' מזמן להם את הפגישה עם רחב, וזו, בדבריה, אכן מחזקת אצלם את הרוח הזאת, שכן היא חושפת את ממד העומק ברוחם של יושבי הארץ: "…נפלה אימתכם עלינו…נמוגו כל יושבי הארץ מפניכם… ויימס לבבנו, ולא קמה עוד רוח באיש מפניכם, כי ה' אלוהיכם הוא אלוהים בשמים ממעל ועל הארץ מתחת" (שם שם ט, יא)
הטיעונים שביקש הרב בן זמרה להציג הם שניים, זה על גבי זה: א. מה שאדם רואה הוא מה שהוא בוחר להסתכל בו, וב: בעקבות נקודת המבט של המתבונן נולדת מציאות: המרגלים באו מלאי עזוז לחפור את הארץ, הם בחרו להתבונן במה שלנגד עיניהם במבט של עומק, הנובע מאמונתם, ואכן זה מה שנגלה לאוזניהם מפי רחב: שלא קמה רוח באויב מפני בני ישראל. וכן בימינו: החשיבה המסולפת של הנהגת השמאל מביאה אסון לעם ולארץ
והנה בעצם שמה של העיר יריחו רמוז העניין. אנו מוצאים בה "ריח". המרגלים הצדיקים בחרו להריח את האמת העמוקה. יריחו היא אפוא מקום של תחושת עומק, שמצליחה להפוך את הכול, ולתקן את חטא המרגלים. יריחו היא העיר שממנה מתחילה לצמוח מחדש אהבת הארץ, וזהו סיפורה של חוות בית חוגלה, שבערבות יריחו.
מדבריו של המרצה השני, עו"ד בועז העצני, היה אפשר לשמוע על אנטיתזה לרוחם של מרגלי יהושע. הרי הגרוש התחיל מיריחו וכן תתחיל הגאולה מיריחו
העצני פרש בפני הנוכחים בפירוט מרתק את ההכנה המנטאלית שהכין הצבא את החיילים לקראת הגירוש, והמסקנות היו ברורות: הדבר היחיד ש"הצליח" היה עצם הגירוש. המטרות שהייתה אמורה מדינת ישראל להגיע אליהן נכשלו כולן: בתחום הביטחון, בתחום גיבושה של החברה במדינה, ובתחום יחסיה של המדינה עם מדינות העולם.
יצוין כי העצני חתם את דבריו בנימה אופטימית, וטען כי בגלל כישלונו המוחץ של מבצע הגירוש, כישלון שנגלה לעין כול בבירור, העם כבר אינו קונה את טיעוני השקר שליוו את צעדי הממשלה באותם הימים, וייתכן, לדבריו, ש"הרע מכול כבר מאחורינו".
אחרון המרצים, הרב ישראל אריאל ממכון המקדש, גילה רזים מעניינים מאד על אודות משמעותה של יריחו לעניין קדושתה של הארץ והחיבה אליה, ומעל לכול על הקשר ההדוק בין יריחו לבין המקדש.
א׳. תחילתו של החיוב על המצוות התלויות בארץ מתרחש עם כניסתם של ישראל אליה, בחנותם בערבות יריחו.
ב׳. הבאת האבנים מנהר הירדן אל הר עיבל, בסמוך לשכם, והחזרתן אל הירדן, בסמוך ליריחו, נצרכה כדי לבטא את הקשר בין המקום שבו עמד אברהם אבינו ע"ה וקיבל את ההבטחה על ירושת הארץ (בראשית יב ו – ז), לבין מקום כניסתם של ישראל לארץ כדי להגשים את אותה הבטחה.
ג׳. כחוט השני עוברת אהבתו העצומה של יוסף הצדיק אל הארץ דרך השמות של צאצאיו, ובהם השם חוגלה, שמה של אחת מבנות צלופחד, הדורשות: "…תנה לנו אחוזה…" (במדבר כז ד), והלוא הן מצאצאיו של יוסף.
ומה פשר השמות הללו, שהעניקו בניו ובני בניו של יוסף לילדיהם? תרצה, אחות חוגלה, לדוגמה, נשאה שם של עיר בארץ כנען, וגם חוגלה היה שם כזה. שמו של גלעד, נינו של יוסף, מזכיר לנו את הגַּלְעֵד שהקים יעקב אבי יוסף בבורחו מלבן אל ארץ אבותיו, וכן את ריח הבשמים הטוב שליווה את יוסף בדרכו האיומה למצרים עם אורחת הישמעאלים שבאה מן הגלעד, והרי אין אדם מעניק שמות לילדיו אלא כדי לבטא עומקים מנשמתו, על כן המסקנה המתבקשת היא שאת העומקים הללו הצליח יוסף להעביר לצאצאיו עד דורות רבים אחריו, וכך לשמר את הקשר האמיץ כל כך שלו אל הארץ, הגם שנעדר ממנה שנים רבות כל כך!…
ד׳. הגבול שבין נחלת בנימין לבין נחלת יהודה, כפי שהוא מתואר בספר יהושע, (טו ו – ח), עובר בחוגלה ומגיע עד להר הבית, ומה שראוי כאן לציון הוא הלשון המיוחדת שנוקט הכתוב בתיאור הגבול הזה: חמש פעמים מופיע שם הפועל "ועלה", מה שיש בו כדי לקשר אותנו אל הציווי שנצטווינו בקשר לחובה לבוא לדרוש את דבר ה' בבית המקדש: "…וקמת ועלית אל המקום אשר יבחר ה' אלוהיך בו" (דברים יז ח) ואכן, צאצאיו של יתרו, "הקינים", שישבו ביריחו, כאשר פגה תקופת מגוריהם שם הם עלו ללשכת הגזית, מקום המשפט, ללמוד שם תורה.
ה׳. הקשר שבין יריחו לבין המקדש מתואר במשנה, והוא מציין את שבעת הקולות שהיו בוקעים מן המקדש ונשמעים ביריחו, וכן את הריחות שהיו נודפים מן הקטורת שהועלת במקדש והגיעה אל נחיריהן של העזים ביריחו עד שנתעטשו…
"אחר כל הדברים הללו" נמלא חלל בית הכנסת בחוגלה בקדושתו של הקשר המופלא הזה בין יריחו למקדש ונמלאו הלבבות באהבה חמה אל ארץ אבותינו.
לאה רבינוביץ
*קרא את המאמר בערוץ 7
מאת:
בשמחה התקיים הכנס בבית חגלה בנושא יריחו. השתתפו סביבות 40 חברים. הדוברים: הרב ד"ר יואל אליצור בנושא שמור השמות העבריים בפי הערבים.
סרטו של חגי בן ארצי על הגילגל בערבות יריחו, כאשר הוא מזהה את המקומות עלפי המקרא.
הרב אראל יעוז קסט שוחח על הקללה ביריחו, כאשר אנו מוצאים את יריחו מיושבת במשך הדורות.
פר' הלל וייס דבר על הרשות היהודית שמפילה את החומות- מדובר על התארגנות ההתיישבות כדי לעמוד כנגד מול גזרות קשות.
הזמן היה קצר מכדי לתת לנו לטעום מן הידע והמחקר. אך יכולנו על קצווי המזלג לעורר לפחות סקרנות.
בע"ה התעוררות על יריחו וערבות יריחו תגבר.
דברי הרב ד"ר יואל אליצור ב, שהתקיים בבית חגלה בחודש מנחם אב תשע"א:
השיעור של הרב אראל יעוז קסט על הקללה ביריחו:
השיעור של פרופ' הלל ויס על הרשות היהודית שמפילה את החומות: