בעזרת ה' יתברך

ירושלים - הכותל ומדריגות הגישה להר הבית
ירושלים - הכותל ומדריגות הגישה להר הבית
תל יריחו - הבית של רחב
תל יריחו - הבית של רחב

יריחו היא המפתח של ארץ ישראל וירושלים היא המפתח למקדש

מתוך שיעור של הרב אורי שרקי, מכון מאיר

"מִירִיחוֹ הָיוּ שׁוֹמְעִין קוֹל שַׁעַר הַגָּדוֹל שֶׁנִּפְתַּח. מִירִיחוֹ הָיוּ שׁוֹמְעִין קוֹל הַמַּגְרֵפָה. מִירִיחוֹ הָיוּ שׁוֹמְעִין קוֹל הָעֵץ שֶׁעָשָׂה בֶן קָטִין מוּכְנִי לַכִּיּוֹר. מִירִיחוֹ הָיוּ שׁוֹמְעִין קוֹל גְּבִינִי כָּרוֹז. מִירִיחוֹ הָיוּ שׁוֹמְעִין קוֹל הֶחָלִיל. מִירִיחוֹ הָיוּ שׁוֹמְעִין קוֹל הַצִּלְצָל. מִירִיחוֹ (הָיוּ) שׁוֹמְעִין קוֹל הַשִּׁיר. מִירִיחוֹ הָיוּ שׁוֹמְעִים קוֹל הַשּׁוֹפָר. וְיֵשׁ אוֹמְרִים, אַף קוֹל שֶׁל כֹּהֵן גָּדוֹל בְּשָׁעָה שֶׁהוּא מַזְכִּיר אֶת הַשֵּׁם בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים. מִירִיחוֹ הָיו מְרִיחִים רֵיחַ פִּטּוּם הַקְּטֹרֶת. אָמַר רַבִּי אֱלִיעֶזֶר בֶּן דִּגְלַאי, עִזִּים הָיוּ לְבֵית אַבָּא בְּהַר מִכְוָור, וְהָיוּ מִתְעַטָּשׁוֹת מֵרֵיחַ פִּטּוּם הַקְּטֹרֶת:" (תמיד ג', ח').

על מעמדה וחשיבותה של ירושלים אין מערערים. אך האם ידוע לכל הקשר האמיץ והמיוחד בין יריחו וירושלים?! הגמרא מעידה שלא היו נשות יריחו צריכות להתבשם מכוון שריח הקטורת מגיע עד לשם, ועל אף המרחק בניהן היה קול שער ההיכל מגיע מבית המקדש ליריחו… לקשר הזה משמעות גורלית, ולא בכדי- יריחו היא סוגרה של א"י, עד שאמרו: "אם נכבשת יריחו- מיד כל הארץ נכבשת", (תנחומא בהעלותך י').

מתוך המשנה, ניתן לראות שישנו קשר הדוק בין יריחו וירושלים. ובמידה מסויימת חז"ל אף השוו בין בית המקדש ליריחו. אולי ניתן לומר שיריחו היא הגרסה הראשונה של בית המקדש, שהיא הטיוטה של הר הבית. יש בה קדושה זמנית שדומה לקדושה הקבועה של הר הבית. כשיהושע נמצא ביריחו הוא רואה מולו מלאך עם חרב שלופה, והמלאך אומר לו "של נעליך מעל רגליך כי המקום אשר אתה עומד עליו קודש הוא", (יהושע, ה').

מצאנו מקור קדום יותר למלאך וחרב בידו, וזהו המלאך השומר על הכניסה לגן עדן: "וַיְגָרֶשׁ אֶת הָאָדָם וַיַּשְׁכֵּן מִקֶּדֶם לְגַן עֵדֶן אֶת הַכְּרֻבִים וְאֵת לַהַט הַחֶרֶב הַמִּתְהַפֶּכֶת לִשְׁמֹר אֶת דֶּרֶךְ עֵץ הַחַיִּים:" , (בראשית ג', כ"ד).

כשם שמשימתו של המלאך המוצב בשער גן עדן היא לשמור על דרך עץ החיים, זו גם משימתו של המלאך הנמצא ביריחו. התורה היא עץ החיים, והתורה נמצאת בארון הנמצא בקודש הקודשים בבית המקדש בירושלים. ולכן המלאך ביריחו שומר על הדרך לירושלים, שם נמצא עץ החיים – התורה. גם ביריחו המלאך שומר על דרך עץ החיים.

בשני המקומות מופעים הכרובים, הן בכניסה לגן עדן והן על הפרוכת מצוירים. הכרובים הם שומרי הדרך של עץ החיים.

לסיכום: שורשה של יריחו נעוץ בפתחו של גן עדן. באופן זה ניתן גם להבין את מאמר חז"ל כי יריחו היא המנעול של ארץ ישראל. אם מצליחים לפתוח את המנעול, ניתן לכבוש את כל הארץ. יריחו היא המפתח של ארץ ישראל וירושלים היא המפתח למקדש ושתיהן ביחד המפתח לגן עדן.

הקולות של המקדש נשמעים רק ביריחו ולא מסביב – פרוש הראב"ד

הדרך מירושלים ליריחו
הדרך מירושלים ליריחו

הראב"ד מסביר למה, רק ביריחו שומעים את הנעשה בבית המקדש, ולא בדרך בין שתי הערים, או באזור סביב יריחו.

כתוב במשנה, מסכת תמיד:

"מִירִיחוֹ הָיוּ שׁוֹמְעִין קוֹל שַׁעַר הַגָּדוֹל שֶׁנִּפְתַּח. מִירִיחוֹ הָיוּ שׁוֹמְעִין קוֹל הַמַּגְרֵפָה. מִירִיחוֹ הָיוּ שׁוֹמְעִין קוֹל הָעֵץ שֶׁעָשָׂה בֶן קָטִין מוּכְנִי לַכִּיּוֹר. מִירִיחוֹ הָיוּ שׁוֹמְעִין קוֹל גְּבִינִי כָּרוֹז. מִירִיחוֹ הָיוּ שׁוֹמְעִין קוֹל הֶחָלִיל. מִירִיחוֹ הָיוּ שׁוֹמְעִין קוֹל הַצִּלְצָל. מִירִיחוֹ (הָיוּ) שׁוֹמְעִין קוֹל הַשִּׁיר. מִירִיחוֹ הָיוּ שׁוֹמְעִים קוֹל הַשּׁוֹפָר. וְיֵשׁ אוֹמְרִים, אַף קוֹל שֶׁל כֹּהֵן גָּדוֹל בְּשָׁעָה שֶׁהוּא מַזְכִּיר אֶת הַשֵּׁם בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים. מִירִיחוֹ הָיו מְרִיחִים רֵיחַ פִּטּוּם הַקְּטֹרֶת. אָמַר רַבִּי אֱלִיעֶזֶר בֶּן דִּגְלַאי, עִזִּים הָיוּ לְבֵית אַבָּא בְּהַר מִכְוָור, וְהָיוּ מִתְעַטָּשׁוֹת מֵרֵיחַ פִּטּוּם הַקְּטֹרֶת:" (מסכת תמיד, פרק ג, משנה ח).

הראב"ד מפרש:

"כל אלה שאמרו נשמעים ביריחו, מעשי ניסים היו ודווקא ביריחו היה נשמע ולא בשער הצדדים", (פרוש הראב"ד על משניות תמיד). כלומר, לא היו שומעים את הקולות בדרך בין ירושלים ליריחו.

והראב"ד מסביר למה:

"מפני שיריחו הייתה כמו ירושלים, מפני שהיא תחילת כיבוש ארץ ישראל, ובשביל כך היתרימה יהושע" (זאת אומרת, יהושע הפך את יריחו לתרומה) "כדי שירגישו בני אדם שביריחו יש כמוכן קצת קדושה כמו בירושלים", (פרוש הראב"ד על משניות תמיד).

הקשר בין יריחו לירושלים

שיעורו של הרב יוסי פלאי במסגרת הקורס למדריכי טיולים ביריחו,

בשיעור הזה, שהתקיים בבית מדרש של בית הכנסת שלום על ישראל, הרב פלאי סיקר את הקשר ההדוק בין ירושלים ליריחו, גם במובן ההיסטורי וגם במובן הרוחני.

שמע את השיעור או הורד אותו כקובץ MP-3:

--:--
  

קרא על הקורס שבמסגרתו נמסר השיעור הנ"ל

יסוד המקדש ביריחו

מאת: הרב ישראל אריאל, ראש מכון המקדש

לרגל חגיגות יום ההולדת ה-11 לבית חגלה על פני יריחו, הרב ישראל אריאל נתן שיעור על "יסוד המקדש ביריחו".

שמע את השיעור או הורד אותו כקובץ MP-3:

--:--
  

תקציר דברי הרב ישראל אריאל

מאת: לאה רבינוביץ

אחרון המרצים, הרב ישראל אריאל ממכון המקדש, גילה רזים מעניינים מאד על אודות משמעותה של יריחו לעניין קדושתה של הארץ והחיבה אליה, ומעל לכול על הקשר ההדוק בין יריחו לבין המקדש.

א׳‏. תחילתו של החיוב על המצוות התלויות בארץ מתרחש עם כניסתם של ישראל אליה, בחנותם בערבות יריחו.

ב׳‏. הבאת האבנים מנהר הירדן אל הר עיבל, בסמוך לשכם, והחזרתן אל הירדן, בסמוך ליריחו, נצרכה כדי לבטא את הקשר בין המקום שבו עמד אברהם אבינו ע"ה וקיבל את ההבטחה על ירושת הארץ (בראשית יב ו – ז), לבין מקום כניסתם של ישראל לארץ כדי להגשים את אותה הבטחה.

ג׳‏. כחוט השני עוברת אהבתו העצומה של יוסף הצדיק אל הארץ דרך השמות של צאצאיו, ובהם השם חוגלה, שמה של אחת מבנות צלופחד, הדורשות: "…תנה לנו אחוזה…" (במדבר כז ד), והלוא הן מצאצאיו של יוסף.

ומה פשר השמות הללו, שהעניקו בניו ובני בניו של יוסף לילדיהם? תרצה, אחות חוגלה, לדוגמה, נשאה שם של עיר בארץ כנען, וגם חוגלה היה שם כזה. שמו של גלעד, נינו של יוסף, מזכיר לנו את הגַּלְעֵד שהקים יעקב אבי יוסף בבורחו מלבן אל ארץ אבותיו, וכן את ריח הבשמים הטוב שליווה את יוסף בדרכו האיומה למצרים עם אורחת הישמעאלים שבאה מן הגלעד, והרי אין אדם מעניק שמות לילדיו אלא כדי לבטא עומקים מנשמתו, על כן המסקנה המתבקשת היא שאת העומקים הללו הצליח יוסף להעביר לצאצאיו עד דורות רבים אחריו, וכך לשמר את הקשר האמיץ כל כך שלו אל הארץ, הגם שנעדר ממנה שנים רבות כל כך!…

ד׳‏. הגבול שבין נחלת בנימין לבין נחלת יהודה, כפי שהוא מתואר בספר יהושע, (טו ו – ח), עובר בחוגלה ומגיע עד להר הבית, ומה שראוי כאן לציון הוא הלשון המיוחדת שנוקט הכתוב בתיאור הגבול הזה: חמש פעמים מופיע שם הפועל "ועלה", מה שיש בו כדי לקשר אותנו אל הציווי שנצטווינו בקשר לחובה לבוא לדרוש את דבר ה' בבית המקדש: "…וקמת ועלית אל המקום אשר יבחר ה' אלוהיך בו" (דברים יז ח) ואכן, צאצאיו של יתרו, "הקינים", שישבו ביריחו, כאשר פגה תקופת מגוריהם שם הם עלו ללשכת הגזית, מקום המשפט, ללמוד שם תורה.

ה׳‏. הקשר שבין יריחו לבין המקדש מתואר במשנה, והוא מציין את שבעת הקולות שהיו בוקעים מן המקדש ונשמעים ביריחו, וכן את הריחות שהיו נודפים מן הקטורת שהועלת במקדש והגיעה אל נחיריהן של העזים ביריחו עד שנתעטשו…

"אחר כל הדברים הללו" נמלא חלל בית הכנסת בחוגלה בקדושתו של הקשר המופלא הזה בין יריחו למקדש ונמלאו הלבבות באהבה חמה אל ארץ אבותינו.

קרא על האירוע בו השיעור הנ"ל נמסר

דושנה של יריחו

מתוך מאמר של הרב יצחק חי זאגא: "יריחו תחילה", רוח ירושלמית yerushalayim.org.il

הרב יצחק חי זאגא בבית חגלה
הרב יצחק חי זאגא מעביר שיעור בבית חגלה על פני יריחו

המדרש אומר, ספרי בהעלותך פא ''והיה כי תלך עמנו והיה הטוב ההוא, וכי מהטובה הטיבו לו'? משה רבינו אומר ליתרו, שאם ילך עם ישראל, יטיבו לו, וכי מה היטיבו לו?

עונה המדרש 'אמרו, כשהיו ישראל מחלקים את הארץ, הניחו דושנה של יריחו, חמש מאות אמה על חמש מאות אמה, אמרו, כל מי שיבנה בית הבחירה בחלקו, יטול דושנה של יריחו. וכיון ששרת שכינה בחלקו של בנימין, באו בני בנימין ליטול חלקם, עמדו ופינו אותו מפניהם, שנא' ובני קיני חותן משה עלו מעיר התמרים'.

הטוב שהיטיבו ליתרו, הוא שנתנו לבניו את דושנה של יריחו. אבל קבעו כלל, מי שיבנה בית המקדש בחלקו, יתנו לו בתמורה את דושנה של יריחו. משהתברר שנבנה בחלקם של בני בנימין, נטלו הם, את החלקה הזו ביריחו. שימו לב לשטחה, ת"ק על ת"ק אמה, כשטחו של הר הבית.


קרא את כל המאמר וצפה בשיעור של הרב יצחק חי זאגא בבית חגלה על פני יריחו